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T-37C TWEET

개요

T-37C TWEET는 미국 CESSNA사가 개발한 쌍발엔진의 기초훈련기로서 제트기의 조종과 계기형태 및 야간 비행술을 교육시키도록 고안된 최초의 제트 훈련기이다. 원 모델인 T-37C는 1955년 첫 비행하였고, 1957년(T-37A)과 1959년 (T-37B)에 실전배치 되었으며 총 1,300여 대가 제작되었다. 한국공군은 1973년에 무장능력이 추가된 T-37C TWEET 20여 대를 도입한 이래 총 60여 대를 도입하여 전투조종사 양성을 위한 훈련용으로 이용하였다. 이곳에 전시된 80930은 1966년 브라질에서 생산된 기체로서 1983년에 도입하여 20년간 10,500시간을 비행하여 전투조종사 양성에 지대한 공헌을 하였으며 국산 훈련기인 KT-1(웅비) 항공기에 그 임무를 인계하고 2002년 6월 30일 퇴역하였다.

주요 제원 및 성능

중량 8,000Lbs(3,628㎏)
연료 탑재량 309 Gallon(1,169L)
최대 수평속도 382 Knots (707㎞/h)
실속속도 74 Knots ( 137㎞/h)
상승률 4,600 Feet / 분 (1,402m/분)
최대 항속거리 650 Knotical Mile(약 1,200㎞)
이륙/착륙거리 1,900 Feet (579m) / 1,905 Feet (580m)
운용고도 44,300 Feet (13,502m)
최대 체공시간 3시간 40분
무장능력 폭탄 : 1,250파운드 2발
기총 : 7.62mm 2문
로케트 : LAU-68 2기

General Information

T-37 was the first twin-engine jet developed by the US Company CESSNA. The original model T-37 made its first flight in 1995. And over 60 of the T-37A and T-37B models of this aircraft were used in combat between 1957 and 1959. T-37C is the first twin-engine jet developed by CESSNA, and the trainer version was designed to qualify pilots for instrumental Flight Rules conditions. The Korean Air Force used 60 of this model for training fighters pilots from 1973.
Number 80930 is displayed here, this aircraft was made in Brazil in 1966, and were introduced to Korea in 1983. For the next 20 years, the Korean Air Force flew 10,500 hours in these aircraft. The KT-1, "Eungbi" became the Korean Air Force training aircraft in June 2002, and the T-37C was retired from service.

Major Revenue & capacities

Weight 8,000Lbs
Carrying Cap.of Fuel 309 Gallon
Max. Speed Rate 382 Knots
Actual Speed Rate 74 Knots
Rate of Climb 4,600 Feet /min
Max. Flying Range 650 Knotical Mile(Approx : 1,200㎞)
Takeoff/Landing 1,900 Feet /1,905 Feet
Flight Altitude 44,300 Feet
Max. Duration of Fligh 3hrs 40min
Arming Capacity Two : 1250 pounds Bomb
Two : 7.62㎜ Machine Guns
Two : LAU-68 Rocket Guns